כתבה לעיתון היא אחד הכלים היעילים ביותר ליצירת באזז 🐝 ויחסי ציבור לעסק.
באמצעות כתבה המופיעה בעיתונים ובמגזינים, העסק יכול להעלות את המוניטין שלו ולהפוך למותג אמין, איכותי ומוערך. כאשר לקוחות רואים את העסק מתפרסם במערכות עיתון גדולות כמו "ישראל היום", "מעריב" ומגזינים נחשבים אחרים, הם מרגישים יותר ביטחון ומקבלים רושם שמדובר בעסק מקצועי ורציני, שניתן לסמוך עליו.
יש לציין שמעבר לכלי שיווקי – כתבה לעיתון גם מהווה חלק מאסטרטגיה לבניית תדמית שמחזקת את נוכחותו הדיגיטלית של העסק, ומעניקה לו נראות של מותג איכותי ומקצועי, שכדאי לקנות ממנו בביטחון מלא.
איך עושים כתבה לעיתון?
כתיבת כתבה לעיתון היא תהליך מתוכנן ומוקפד. חשוב שהתוכן יהיה מעניין, משכנע ומותאם לקהל היעד של העיתון, כדי לעורר עניין ולגרום לקוראים לזכור את המותג.
בנוסף, חשוב להתאים את הכתבה לפורמט שמערכות העיתון דורשות – בין אם מדובר בכתבה לפרינט או לאתר האינטרנט של המערכת.
הכתבה צריכה לכלול אלמנטים שמספקים ערך מוסף לקוראים כמו מידע מקצועי רלוונטי, טיפים והמלצות על העסק. זאת לצד אלמנטים שיווקיים מרגשים, שגורמים ללקוחות להסתקרן ולרצות לפנות אל העסק ולקנות ממנו.
עבודה עם קופירייטר מנוסה שיודע כיצד לנסח את התוכן בצורה שמתאימה לסטנדרטים של העיתונים היא קריטית, שכן מערכת העיתון תאשר רק כתבה לעיתון שנכתבה בפורמט הנכון ומותאם לשפה התקשורתית שלה. חשוב מאוד לעבוד מול איש מקצוע שמכיר את התהליך ממקור ראשון, כדי להבטיח שהתוכן יתקבל, יפורסם במלואו וגם יעניק לבית העסק את החשיפה הגבוהה ביותר.
אלו סוגים של כתבות ניתן לפרסם? כתבה ממומנת וכתבת אייטם
ישנם שני סוגים עיקריים של כתבות שמופיעות בעיתונים ובמגזינים – כתבה ממומנת וכתבת אייטם.
כתבה ממומנת היא כתבה שהעסק מזמין בתשלום ממקומונים, אתרים חיצוניים, עיתונים ומגזינים. כתבות ממומנות הן כלי נהדר לפרסום ממוקד שמעצים את התדמית והמודעות של העסק, הופך אותו למותג שקל לזכור ומעניק לו אמינות ופרסום מרשימים ברמה שאין שניה לה.
כתבה ממומנת גם מחזקת את הקידום האורגני של העסק.
סיבה נוספת לפרסם כתבה ממומנת היא במטרה לייצר קישורים חיצוניים שיובילו לאתר העסק. הקישור החיצוני החדש גם מעלה את דירוג האתר במנועי חיפוש כמו גוגל בזכות חיזוק הקידום האורגני שלו. בזכות זאת ללקוחות יהיה הרבה יותר קל למצוא את העסק, להתרשם ממנו לטובה ולבחור לקנות ממנו.
מומלץ לפרסם כתבות במקומונים, מגזינים ועיתונים צעירים אחת לחודש וכתבה גדולה לפחות במערכות עיתון גדולות ופופולריות אחת לרבעון. כך העסק ממשיך להופיע במדיה ולעורר עניין, מה שמגביר את החשיפה ומחזק את המותג.
כתבת אייטם, לעומת זאת, היא כתבה שמפורסמת ללא עלות עבור בית העסק. כתבות אייטם הן לרוב כתבות עיתונאיות שמקורן בהתעניינות של מערכת העיתון בעסק או בעקבות עבודה של יחצ"ן שמצליח לעורר עניין בסיפור של העסק.
כתבה כזו מתפרסמת בדרך כלל כאשר יש סקופ מעניין או התפתחות ייחודית שקשורה לעסק, והיא נחשבת להישג מכובד מאוד עבור העסק מכיוון שהיא מופיעה כתוצאה מסיקור עיתונאי "טבעי" ולא ממומן. כתבת אייטם היא אמנם לרוב ללא עלות או ניתנת בעלות סמלית, אך לרוב היא ניתנת כחלק מתהליך של ייצור מול יחצ"ן, שעולה לבית העסק ריטיינר חודשי לא מבוטל.
בנוסף, יש לציין כי כתבות כאלו הן נדירות יותר, מאחר והן מחייבות התעניינות מצד המערכת. לכן, הן לרוב יופיעו רק כאשר יש סיפור מאוד מעניין, שהמערכת מאמינה שכדאי לה להשקיע משאבים לחקור ולפרסם. מה שכן, לכתבה כזו יש הרבה יותר השפעה, מאחר והיא לרוב מופיעה במוסף פופולרי של העיתון, ולכן על פי רוב זוכה לחשיפה גדולה יותר.
איך זה עובד?
כשרוצים לפרסם כתבה בעיתון, יש לפנות לקופירייטר מקצועי שמבין איך להתנהל מול מערכות עיתון ולערוך את התוכן לפי הדרישות שלהן.
כתבה לעיתון נכתבת בפורמט מסוים שמותאם לעיתון הספציפי שבו מתכוונים לפרסם. כדי שהכתבה תתקבל, היא חייבת לעמוד בסטנדרטים המדויקים של מערכת העיתון. קופירייטר מקצועי יודע איך לנסח את הכתבה בצורה שתקבל אישור מהמערכת ותופיע בפרינט או באתר האינטרנט של העיתון. היא תוביל לאחוזי החשיפה והפניות הגבוהים ביותר, וליצירה של תדמית מרשימה לבית העסק .
מכיוון שמערכות העיתונים בוחנות כל כתבה בקפידה, תהליך העריכה וההגשה חייב להיעשות בצורה מקצועית ומדויקת. רק כתבות שעומדות בדרישות הפורמט של המערכת מאושרות ומפורסמות. זו אחת הסיבות לכך שכתיבה לעיתון מצריכה עבודה מול גורם מקצועי שיודע איך להציג את התוכן בהתאם לדרישות המדויקות של כל מערכת.
כמה זה עולה?
המחיר של כתבה ממומנת משתנה בהתאם למערכת העיתון שאליה פונים. לדוגמה, כתבה במגזין מקומי כמו "פטרייה" תעלה פחות מכתבה בעיתון "ישראל היום", וכתבה ב- "ישראל היום" תעלה פחות מכתבה בעיתון יומי גדול כמו "מעריב" או במגזין נחשב כמו "את". לכן, כאשר עסק מתכנן לפרסם כתבה, כדאי לוודא שקהל היעד הרלוונטי קורא את אותם עיתונים ומגזינים שבהם הוא רוצה לפרסם.
לכתבות ממומנות יש טווחי מחירים שמשתנים בהתאם למערכת העיתון ולשטח הפרסום שניתן לה. עבור עסק קטן, ניתן למצוא פתרונות תקציביים טובים במקומונים ובמגזינים מקוונים. לעסקים גדולים שמחפשים חשיפה רחבה יותר, כדאי להשקיע במערכות עיתון גדולות כמו "מעריב" ו- "ידיעות אחרונות", כדי לקבל את החשיפה הטובה ביותר.
כתבת אייטם כאמור אינה כרוכה בתשלום מצד העסק, אך תהליך הייצוג והיח"צ שמוביל אליה כן עולה כסף. עלות שירותי יחסי ציבור חודשיים לפי ריטיינר יכולה לנוע בממוצע סביב 6,000 ש"ח, כאשר עסקים רבים עובדים עם יחצנים מקצועיים לתקופות ארוכות על מנת לשמור על חשיפה שוטפת במדיה.
גם עלות כתיבת כתבה לעיתון משתנה, ותלויה במערכת העיתון ובגודל הכתבה. המחירים יכולים לנוע בין 800 ל- 2,500 ש"ח עבור יצירה של כתבה מקצועית שמותאמת לדרישות העיתון ולפורמט שלו.
לסיכום
כתבה לעיתון היא כלי שיווקי עוצמתי שמסייע לעסק לייצר נראות בתקשורת ולהעלות את המוניטין שלו. בין אם מדובר בכתבה ממומנת או כתבת אייטם, כתבה לעיתון יכולה ליצור השפעה רחבה, לשפר את תדמית העסק ולהגיע ללקוחות פוטנציאליים בצורה מדויקת וממוקדת.
התוצאה? כשמחפשים את העסק שלכם, מוצאים כתבה מרשימה בעיתון שגורמת לכם להיראות כמו שאתם – מותג מהשורה הראשונה.
אנחנו ב- Eden Ink מתמחים בכתיבת כתבות לעיתונים וביחסי ציבור שמביאים תוצאות. אם אתם רוצים לפרסם כתבה לעיתון ולשדרג את התדמית של העסק שלכם בתקשורת – פנו אלינו לפרטים נוספים, ואנחנו נדאג לכל השאר.